Blogin sivut

keskiviikko 18. helmikuuta 2015

Kun täytin 30 halusin toteuttaa haaveeni ja matkustaa Islannin ympäri

Koko ikäni on haaveissani ollut matka Islantiin, tulivuorten ja jäätikköjen maahan. Jossain vaiheessa jopa ajattelin, että lähtisin vaihto-opiskelijaksi Islantiin, mutta suunnitelmat muuttuivat ja lähdinkin töihin Englantiin. No haave jäi siis elämään ja kun 30 vuotta tuli täyteen päätin sen toteuttaa :)

Matkalle sain houkuteltua mukaan tietysti oman perheeni, mutta myös siskon perheen. Eli matkaseurueeksi muodostui 4 aikuisen ja 4 lapsen ryhmä.

Lähdimme reissuun 19.6.2013. Alla olevassa kuvassa näkyy mustilla ympyröillä yöpymispaikkamme ja violeteilla kolmioilla suurimmat nähtävyys kohteet.

Nähtävyydet: 1. Blue Lagoon, 2. Pingvellir, 3. Geysir, 4. Gullfoss, 5. Skaftafell, 6. Jökulsárlón, 7. Djupivogur, 8. Namafjall,
9. Myvatn, 10. Godafoss, 11. Islannin hevosia paljon.

1. Päivä

Lensimme Helsingistä Keflavikin, joka sijaitsee Islannin länsirannikolla. Olimme Keflavikissa perillä iltapäivällä. Vuokrasimme heti lentokentältä autot jotka olimme jo etukäteen varanneet koko loman ajaksi. Islannissa pitää vuokrata maastoauto, jos haluaa mennä vähänkin sisämaahan. Maastoautot ovat vaan aika suolaisen hintaisia, joten me vuokrasimme ihan tavalliset henkilöautot. Henkilöautoilla pääsee hyvin kiertämään koko Islannin saaren, jos jättää sisämaan tiet menemättä.
Ensimmäisenä yönä olimme majatalossa nimeltä B&B Guesthouse. Myös majoitukset kannattaa varata etukäteen, koska varsinkin ruuhka-aikoina hotellit ja majatalot ovat erittäin täynnä ja hinnat kalliita.

Keflavikin jalkapallokenttä.

2. Päivä

Toisena päivänä suuntasimme autoilla kohti Blue Lagoonia (1), kiersimme lounaiskärjen, jossa oli erittäin jylhät kalliot rannalla. Päivä oli hieno, aurinko paistoi siniseltä taivaalta. Blue Lagoonissa menimme koko porukalla uimaan. Kohtuu kallis ulkoilma kylpylä, mutta vesi oli niin ihanan lämmintä ja valkoisen samettista, että ei haitannut. Ihana kokemus!! Blue Lagoonin jälkeen matkamme jatkui kohti Pingvelliriä (2), jossa on Euraasian ja Pohjois-Amerikan laattojen rajalinja. Pingvellirin kohdalta mannerlaattojen välistä on purkautunut laavaa viimeksi noin 2000 vuotta sitten ja on vain ajan kysymys milloin laavaa purkautuu taas. Toiseksi yöksi ajoimme Minni Borgiin, jossa oli pieni mökkikylä.

Majakka
Majakka Keflavikin eteläpuolella.
Islannin lounaskärjessä oli jylhät kalliot.

Lounaisrannikolla Islannissa.
Blue Lagoon, Leena ja Tuomas uimassa.
Piia ja Valtteri uimassa Blue Lagoonissa.
Blue lagoon auringonpaisteessa.
Blue lagoon joki.

Þingvellir
Pingvellir, Pohjois-Amerikan ja Euraasian mannerlaattojen rajalinja.

Minni Borg, toinen majapaikka, hieno pieni mökki, kuumavesialtaalla.

3. Päivä

Kolmantena päivänä suuntasimme kohti Geysiriä (3). Geysir tarkoittaa kuumaa lähdettä ja Islannin suurin geysir on Strokkur. Se purkautuu noin 5-10 minuutin välein ja vesisuihku lentää noin 8-10 metrin korkeuteen. Strokkurin ympäristössä oli myös pienempiä kuumia lähteitä, jotka eivät purkautuneet vaan vesi vaan kiehui niissä. Meillä sattui hirmuisen hyvä tuuri, kun oli kaunis päivä, ihan mahtavia nuo kuumat lähteet kauniissa auringonpaisteessa :)

Geysirin jälkeen menimme Gullfossin vesiputouksille (4). Gullfossin putous on kaksiportainen ja sen yhteiskorkeus on 32m. Paljon oli turisteja liikkeellä molemmissa paikoissa (varsinkin japanilaisia kameroineen ;) ).

Gullfossilta lähdimme ajamaan Islannin etelärannikkoa itään päin. Koukkasimme Selfossin kautta, koska Islannissa oli yllätyksellinen alkoholipolitiikka ja alkoholia pystyi ostamaan ainoastaan paikallisista Alkoista, eli kioskeista ja kaupoista ei saanut edes olutta. Selfossista siis viikon kaljat ja viinit autoon ja matka sai jatkua. Kun Islannin reissuun lähtee kannattaa tämä siis huomioida, jos tykkää iltaisin nauttia jotain muutakin kuin vettä tai mehua ;)

Kolmanneksi yöksi ajettiin Efri-Vikiin ja olimme Hotelli Lakin läheisyydessä olevissa mökeissä.

Geysir, Strokkur.

Geysir purkautuu.

Geysirin vesisuihku laskeutumassa.

Kuumalähde.

Vesi noin 100 astetta.

Gullfoss, Kultainen vesiputous

Gullfossin alempi putous

Islannin etelärannikolta.

Jylhät maisemat Islannin etelärannikolla.

4. Päivä

Neljäntenä päivänä lähdimme kohti Islannin suurinta jäätikköä, Vatnajökulia (5). Jäätikkö on 8300km2 laaja, mutta se valitettavasti pienentyy koko ajan. Jäätikkö tulee lähelle tietä Skaftafellissa, jossa pääsimme näkemään jäätikköä ihan läheltä. Jäätikölle järjestetään moottorikelkkasafareita, mutta me jätimme safarit tällä reissulla väliin.

Seuraava etappi oli Jökulsárlón (6), se on jäätikön vieressä oleva järvi, jossa kelluu jäävuoria. Aivan mahtava, vesi oli turkoosin sinistä ja jäävuoret sinisen ja valkoisen sävyisiä. Jäätiköltä sulaa jatkuvasti järveen pieniä jäälohkareita, ne paukahtelevat veteen hauskasti.

Matkamme jatkui kohti Höfniä, joka oli oikein viehättä pieni merenranta kaupunki. Höfnin jälkeen menimme Djúpivogurin (7), jossa oli jotkin festivaalit meneillään, koska pihat oli koristeltu ihmeellisillä oransseilla koristeilla. Djúpivogurissa oli myös mielenkiintoinen taideteos, 34 suurta kivestä tehtyä munaa :) jollakin ollut varmaan tekemisen puutetta :D

Vielä illaksi ajoimme Islannin pohjoispuolelle Egilsstadiriin, jossa meitä odotti ihastuttava mökki keskellä avaraa varpumaisemaa. Pohjoispuolella luonto oli hyvin erilaista kuin etelässä, paljon vihreämpää. Jos olisi ollut enemmän aikaa reissulle niin koillis kulma Islannista olisi ollut kiva vaelluspaikka pariksi päiväksi. Siellä olisi myös ollut paljon Lunneja.

Skaftafell, jäätikön alussa.

Skaftafelin kaunista kalliota.

Skaftafell, jäätikköä.

Kauniita kukkia jäätikön reunalla.

Jökulsárlón järvi.

Piia ihastelemassa maisemia :)

Jää lohkeaa Jökulsárlón järveen.

Jökulsárlón järvi ja jäätikköä.

Djúpivogur ja taideteos munat.

Djúpivogurissa festivaaliaika.

Pieniä vesiputouksia oli matkan varrella paljon.

Egilsstadirin läheisyydessä.

Leena, Piia ja Tuomas varpujen keskellä, ihana luonto :)

Neljännen yön mökki lähellä Egilsstadiria.

5. Päivä

Viidentenä päivänä lähdimme ajamaan kohti länttä. Islannissa oli muuten lähes joka puolella lampaita ja välillä ne olivat tulleet ihan tienviereen köllöttelemään. Islanti onkin kuuluista lampaanvillapaidoistaan, joita paikalliset ihmiset kutovat myyntiin. Itsekin ostin villapaidan ja se on kyllä todella lämmin.

Viidennen päivän ensimmäinen kohde oli aavistuksen tuoksahtava Namafjall (8), mutaisia kiehuvia kuoppia. Heti Namafjallin jälkeen tuli saman tyypinen paikka kuin Blue Lagoon, mutta vähän pienempi. Pysähdyimme siellä uimaan. Uimapaikka oli Myvatn järven vieressä (9) ja sieltä oli ihanat maisemat, paremmat kuin Blue Lagoonilta. Myös hinnat olivat huokeammat, joten pidettiin tästä paikasta todella paljon.

Myvatn järven rannalla oli myös Dimmuborgir, erikoiset laavamuodostelmat. Dimmuborgir tarkoittaa suomeksi synkät linnat ja Norjassa on kyseisen niminen Black metallia bändikin :) Myvatn järvi oli kaunis ja sen ympärillä järjestetäänkin paljon päiväretkiä. Myvatn järvellä on paljon lintujakin, varsinkin sorsia. Meillä ei toki ollut aikaa muuta kuin ihastella maisemia ja jatkaa ajoa kohti Godafossia. Godafoss (10) tarkoittaa suomeksi Jumalten putoukset ja olihan putoukset kauniit ja näyttävät.

Pässit tienvarrella.

Komea silti Pohjois-Islannissa.

Namafjall opastaulu geotermisestä alueesta.

Namafjallin kiehuva mutakuoppa :)

Namafjallin lähellä maisemat näyttävät kovin aavikkomaiselta.

Höyryävä kasa ja tuoksu aika jäätävä :) eli voimakas rikis tuoksu.
Kuvasta huomaakin, että siinä on keltaista rikkiä kasassa.

Kylpylä Myvatn järven lähellä.

Piia ja Valtteri kylpemässä.

Dimmuborgir opastaulu.

Dimmuborgir laavamuodostelmia.

Kukkia Dimmuborgir alueella

Myvatn järvimaisemaa.

Godafoss, Jumalten putoukset.

6. Päivä

Kuudentena päivänä tutustuimme hieman Akureyrin kaupunkiin, joka on Islannin toiseksi suurin kaupunki. Islannissa hienointa mielestäni on tietysti aivan ainutkertainen luonto, mutta myös erittäin siistit asutusalueet. Kaupungit ovat viimeisien päälle kunnossa ja hyvinhoidettu.

Akureyristä lähdimme ajamaan kohti Reykjavikiä, Islannin pääkaupunkia. Matkalla ei ollut tarkoitus pysähtyä kovin paljon, koska päivän ajomatka oli pidempi kuin muina päivinä. Pysähdyimme kuitenkin vähän ihastelemaan hevosia (11) ja syömään. Islannissa on ainoastaan Islannin hevosia, ne laiduntavat upeilla niityillä suurina joukkoina. Islannissa järjestetään paljon turisteille ratsastusretkiä Islannin hevosilla. Hevoset ainakin näyttävät säyseiltä ja rauhallisilta, mutta en sitten tiedä mitä on todellisuudessa. Seuraavalla Islannin reissulla pitää mennä testaamaan ;)

Illansuussa pääsimme perille Reykjavikiin ja majoitumme mukavaan hostelliin ihan keskikaupungin laidalle.

Mikko Akureyrissa.

Akureyrin katukuvaa.

Akureyrin kirkko

Akureyrin maisemaa

Islannin hevosia varsoineen.

Islannin hevonen.

Tietäiskö joku mikä kukka kyseessä?

Soravuoria, jossa järjestetään mäkiautokisojakin.

6. Päivä

Kuudennen ja viimeisen päivän vietimme Reykjavikissa. Kävimme kävelyllä keskustassa ja ostamassa vähän matkamuistoja. Sen lisäksi kävimme Reykjavikin eläinpuistossa ja puutarhassa. Reykjavik on todella mukava kaupunki. Matkaseurueen miehet kävivät tsekkaamassa Reykjavikin kuuluisan yöelämänkin ja kova oli kuulemma meno :) ainakin aamun heikosta olosta päätellen. Yä vielä nukuttiin samassa hostellissa ja aamulla aikaisin lento Keflavikista Helsinkiin.

Reykjavikin kirkko.

Valtteri ja Ilmari kaupungin kaduilla, kädestä on hyvä pitää kiinni.

Eero portin kyydissä.

Reykjavikin kaduilla.

Reykjavikin puutarhassa.
Reykjavikin eläintarhan asukkeja
Valtteri ruokkii heppaa

Islannin kartta -palapeli

Yhteenveto

Reissu oli erittäin onnistunut ja näin melkein pari vuotta jälkeenpäin on tullut suunnaton kaipuu takaisin Islantiin. Jos jollekin matkakohteelle voi sydämen menettää niin tälle. Minua kiehtoo aivan suunnattomasti karu pohjoinen luonto ja sen lisäksi Islannissa on aivan ainutlaatuisia yksityiskohtia, kuten geysirit, kuumat lähteet, jäätiköt jne jne. Islannista jäi vielä paljon näkemättä, mutta hyvän yleissilmäyksen maasta jo sai. Sisämaahan olisi hienoa päästä myös tutustumaan ja tekemään muutaman päivän vaellusreissuja pohjoiseen. Viimeistään pitää mennä takaisin Islantiin kun mittariin tulee 40 vuotta ;) mutta toivottavasti jo ennen sitä :)